چگونگی مصرف فرآورده های زنبور عسل برای بیماران دیابتی

دسته بندی: مقالات و پژوهش ها

- قند خون بالاتر از 250. مصرف یک قاشق غذاخوری سر‌پر عسل هنگامی که قند خون در پایین‌ترین حد در شبانه روز است (با معده خالی). عسل باید به تنهایی و بدون همراهی مایعات مصرف ‌شود. همچنین می‌توان روزانه یک قاشق غذاخوری گرده گل همراه با یک لیوان آب مصرف‌ کرد.
- قند خون پایین‌تر از 250. هر صبح و شب مصرف یک قاشق غذاخوری سر‌پر عسل با معده خالی و بدون مصرف مایعات و همچنین روزانه یک قاشق غذاخوری گرده گل همراه با آب (با معده خالی).

در ‌این ‌حالت با مصرف عسل شاید در دقایق اولیه قند خون مقدار کمی بالا ‌رود لیکن با جذب آرام در دهان، مری، معده و... خواص دارویی عصارة شهد گل‌های وحشی به ‌تدریج بر بدن اثر‌ می‌گذارند و سبب بازگرداندن قند خون به اندازة قبلی یا پایین ‌آمدن آن می‌شود. با تأثیرات عسل بر دستگاه عصبی بیمار دیابتی، بیمار در دراز‌مدت از مصرف شیرینی‌های دیگر صرف ‌نظر و عسل را جایگزین آنها می‌کند. در ‌ضمن اثرات مفید آن از افزایش  قند در حالت‌های عصبی جلوگیری می‌کند و موجب تقویت اعصاب بیمار دیابتی خواهد‌ شد. مصرف عسل و گرده گل، و جذب مواد معدنی، اسیدهای آمینه و عناصر دیگر موجود در عسل، سبب بازیافتن توازن طبیعی خواهد‌ شد. این روش همراه با پرهیز خاص، به بیشتر بیماران در کم ‌کردن قند خون کمک ‌خواهد ‌کرد (بخصوص در بیماران دیابتی هنگام عمل جراحی و یا مصرف داروهای آرام‌بخش).
مخلوط عسل با عصارة پوست سبز گردو عسل سبزینه نامیده ‌می‌شود که قطعاً برای پایین ‌آوردن قند خون مفید است. پس از دو سال تجربه و آزمایش روی حدود دویست بیمار دیابتی دریافتم که مصرف روزانه یک قاشق چای‌خوری عسل سبزینه (نیم‌ساعت قبل از صبحانه) سی تا صد درصد  قند خون اضافه در بیماران دیابتی را کاهش خواهد داد. البته بیمار را از مصرف داروهای دیابت بی‌نیاز نخواهد‌ کرد. بر اساس مشاهده در بیشتر بیماران دیابتی مصرف عسل سبزینه در هفته‌های اول سبب کاهش نیاز به مصرف دارو و عوارض ناشی از دیابت در مبتلایان خواهد ‌شد. بعضی از بیماران پس‌از دورة درمان بنا به دستور پزشک دیگر نیازی به مصرف داروهای دیابتی ندارند. البته تداوم پرهیز غذایی الزامی است.

پل های ارتباطی

دفتر مرکزی قم: بلوار امین - بین کوچه 11 و 13

تلفن: 02532930344 - 09127553030

  • دانشنامه شفاسنتر
  • فروشگاه عسل حکیم
  • جامعة علوم القرآن